Artikelen en Praktijkvoorbeelden
Digitale sleutels voor de zorg | W Magazine
Ouderen wonen steeds langer zelfstandig thuis. Maar hebben vaak wel (thuis)zorg of hulp nodig. Soms meerdere keren per dag. Voor Woonbedrijf is het belangrijk dat zorgmedewerkers toegang hebben tot de gebouwen waarin hun cliënten wonen. Zónder dat er enorm veel sleutels in omloop zijn. Wij vonden daarin een match met Telelock.
Ontregel de zorg; goede praktijken | KPMG - Ministerie van VWS
Van sleutelkluizen naar toegang met een app
Medewerkers van Archipel Thuis (en 's nachts van Zuidzorg) kunnen nu bij een melding vanuit personenalarmering bij het gros van de clienten de voordeur openen met de digitale sleutel in de Telelock App. Ook het merendeel van de kwesties rond de centrale woningtoegang is opgelost. Waar Archipel Thuis eerst zo'n driehonderd sleutels bewaarde, zijn dat er nu nog maar een paar. Het ophalen van sleutels bij buren of familieleden gebeurt helemaal niet meer.
Digitale sloten bij Seniorenappartementen in de wijk | Eindhovens Dagblad
Het sleutelprobleem van de zorg…
…maar óók van senioren, woningcorporaties, mantelzorgers,
gemeenten en de Politie!
Ieder jaar zijn veel ouderen het slachtoffer van een inbraak, doordat een sleutelkluisje bij de voordeur wordt opengebroken. Na de zoveelste inbraak was de maat vol. In Gemeente Helmond zijn gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties om tafel gegaan. Met resultaat. In deze unieke samenwerking zetten de organisaties nu vol in op veilige, digitale sloten.
Veilige toegang tot wooncomplexen geregeld | Het Friese Land
Thuiszorg Het Friese Land en het sociaal verhuurbedrijf WoonFriesland hebben afspraken gemaakt over het verlenen van toegang tot vijf wooncomplexen van WoonFriesland in Leeuwarden. Dankzij digitale bediening van de centrale deuren hebben medewerkers van Thuiszorg Het Friese Land niet langer een extra sleutel nodig om bij cliënten te kunnen komen. Hierdoor wordt de veiligheid verhoogd.
Praktijkvoorbeeld zelfstandig Wonen | De Zorgboog
Midden in het dorp wonen, in een mooi appartement, omringd door gezellige, behulpzame medebewoners. Een levendig woonservicecentrum met 47 appartementen, een inpandig gemeenschapshuis, zorgspecialisten en nog veel meer.
In de nieuwe situatie wonen de bewoners zelfstandig in hun eigen appartement, dus er zijn geen vaste verpleegoproepsystemen meer. Voor dagelijkse ondersteuning vertrouwen de bewoners tegenwoordig op mantelzorgers en vrijwilligers, en de zorg wordt verleend door het lokale thuiszorg team van De Zorgboog. Personenalarmering is facultatief, net als de wijkzorg.
Niet lullen, maar poetsen | Aldus meneer Sander
Het elektronisch slot is een van de tools in huize Sander. Meneer heeft er echt werk van gemaakt en daar wil hij nog wel wat over kwijt. “Er wordt heel veel gepraat over goede zorg voor ouderen, over langer thuis blijven wonen. Maar ondertussen is de zorgketen helemaal verstopt. We moeten stoppen met praten en gewoon aan de slag gaan. Kijk naar iemands wensen en de mogelijkheden die er wel degelijk zijn. We kunnen niet alles meteen oplossen, maar door kleine stappen te zetten, komen we wel verder. En daar leren we dan weer van. Niet lullen maar poetsen!”
Dag gedoe met sleutels. Hallo Telelock | Gezonde Regio
Telelock zorgt ervoor dat ouderen met een veilig gevoel thuis kunnen blijven wonen. Dat is misschien nog wel de allergrootste winst.
Vernieuwende praktijkvoorbeelden goed en betaalbaar wonen | Aedes
Ouderen wonen steeds langer zelfstandig thuis. Maar hebben vaak wel (thuis)zorg of hulp nodig. Soms meerdere keren per dag. Hoe komt de zorgmedewerker of mantelzorger dan binnen? Woonbedrijf vond de oplossing in de digitale sleutel van Telelock.
Hoe het werkt? Een kastje bij de centrale voordeur verbindt het Telelock-systeem met het bestaande elektronische toegangssysteem. De zorgmedewerker maakt met zijn of haar mobiel contact met het kastje. Het kastje herkent de sleutel en stuurt een melding naar de deurautomaat waarna je de deur kunt openen.
Maarten de Rooij van Woonbedrijf: ‘Telelock beheert de toegang, dat ontlast ons enorm. De kosten voor de installatie zijn voor ons. De andere kosten, van sleutels bijvoorbeeld, voor bewoners of zorgpartijen.’
Veiliger wonen door digitale sloten
Actie Telelock in de gemeente Helmond
In Helmond hebben de gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties Savant Zorg en de Zorgboog samen bij de inzet van veilige, digitale sloten bij alle Helmondse woningen waar zorg wordt aangeboden. Ook in woonzorgcentra waar veel ouderen wonen en zorg aan huis krijgen, gaan zij gebruik maken van digitale sloten op de (centrale) toegangsdeuren.
Digitale sloten vervangen zoveel mogelijk sleutelkastjes
Na een succesvolle proef, gaan steeds meer cliënten van Savant Zorg gebruik maken van de digitale sloten van Telelock: een mooie oplossing voor toegang tot een woning om de veiligheid van de cliënt en de medewerkers te waarborgen. Deze proef is zo succesvol verlopen dat dit systeem breder toegepast gaat worden. Al deze regionale partijen adviseren samen het veilige digitale slot van Telelock. Mensen die thuis wonen en een sleutelkastje hebben, kunnen deze laten vervangen door een digitaal slot. Bewoners blijven een gewone sleutel gebruiken als altijd. De zorgmedewerker kan via een app op de telefoon naar binnen gaan.
Zie het artikel veiliger wonen door digitale toegang en onderstaand artikel over het streven zoveel mogelijk kluisjes te vervangen via de oranje knop.