Telelock voor woningcorporaties en VvE
Veilig wonen voor alle bewoners
Het sleutelprobleem van de zorg - maar óók van senioren, woningcorporaties, mantelzorgers, gemeenten en de Politie!
Informatie voor verhuurders, beheerders en VvE's van appartementencomplexen
In onze maatschappij willen we graag dat onze senioren gewoon thuis in de wijk kunnen blijven wonen, ook als ze afhankelijk worden van mantelzorgers of de thuiszorg. Als verhuurder, beheerder of VvE krijgt u te maken met het faciiteren van toegang voor hulpverleners van deze groep bewoners.
Ieder jaar zijn veel ouderen het slachtoffer van een inbraak, doordat een sleutelkluisje bij de voordeur wordt opengebroken. In veel stedelijke gebieden, zoals de Gemeente Helmond neemt het aantal inbraken toe, met veel schade, overlast en vooral gevoelens van onrust en onveiligheid bij inwoners als gevolg. In een groeiend aantal regio’s is daarom de maat vol. Bij steeds meer Gemeenten, Politie, woningcorporaties en zorgorganisaties ontstaan initiatieven om gebruik te gaan maken van digitale toegangssystemen, speciaal ontwikkeld voor de zorg.
Maatschappelijke bijdrage van de woningcorporatie
Het aantal 75-plussers neemt de komende jaren alleen maar toe. Veel van deze mensen willen en kunnen steeds langer zelfstandig blijven wonen. "Doordat de zorg daar op inspeelt, kunnen ook in onze sociale huurwoningen veel ouderen langer op zichzelf wonen. Zelfstandig wonen betekent ook 'veilig' wonen. Daar leveren we als corporaties graag onze bijdrage aan", aldus Mirjam Kräwinkel, de directeurbestuurder van woCom die namens de zes woningcorporaties in Helmond spreekt. "De bewoners kunnen nog steeds hun fysieke sleutel gebruiken. Maar door de centrale toegangsdeuren te voorzien van digitale sloten, hoeven de zorgmedewerkers geen honderden sleutels meer te gebruiken." Straks kunnen zij veiliger, sneller en makkelijker de verschillende gebouwen in. Hiervoor hebben de samenwerkingspartners, na uitvoerig testen bij enkele bestaande wooncomplexen, één systeem uitgekozen dat aan alle strenge voorwaarden voldeed.
Veel gestelde vragen over onveilige sleutelkluizen
Digitale toegang de nieuwe standaard voor hulpverleners
Het einde van onveilige sleutelkluisjes
Het Telelock digitale toegang systeem is ontwikkeld om medewerkers van de thuiszorg en andere hulpverleners op een veilige manier met hun smartphone binnen te laten in de woning van hun cliënten. De laatste jaren werden bewoners door zorgorganisaties verplicht een sleutelkluisje aan te schaffen om de zorg toegang te verlenen. Met een Telelock slot heeft de bewoner geen sleutelkluisje meer nodig. Een professionele monteur vervangt het huidige deurslot met het Telelock slim elektronisch slot.
Meer veiligheid en gemak voor hulpverleners
Via een app op een smartphone kan de bewoner hulpverleners toegang geven tot de woning. Is er hulp nodig en staat de hulpverlener voor de deur? Dan kan de hulpverlener het slot openen met een digitale sleutel op de smartphone. Niet alleen de thuiszorg, maar ook de hulp aan huis en mantelzorgers kunnen gebruik maken van een digitale sleutel. Zelf kunnen bewoners het slot nog steeds openen met een gewone sleutel en aan de binnenkant met een makkelijke draaiknop.
Waarom geen druppels of sleutels gebruiken?
De thuiszorg kenmerkt zich door flexibel werken, een groot aantal medewerker mutaties, flexibele inzet van medewerkers over een regionaal gebied en samenwerking tussen organisaties in regionale nachtzorgteams. Om die reden wordt er in de professionele wijkzorg niet meer gewerkt met centrale sleutelbossen, en is het uitgeven van fysieke sleutels of druppels van bestaande toegang systemen van een gebouw of woning in de praktijk niet bruikbaar. Er wordt alleen nog maar gebruikt gemaakt van sleutelkluizen waarvan de codes in de ECD’s zijn opgeslagen en van speciaal voor de zorg ontwikkelde digitale toegang systemen. Digitale sleutels of kluiscodes zijn beschikbaar op de smartphone van de medewerkers.
Veel gestelde vragen over digitale sleutels voor hulpverleners
Toegang op centrale toegangsdeuren voor álle hulpverleners en mantelzorgers
Uniek van Telelock: Veilige toegang voor àlle hulpverleners
Om hulpverleners 24/7 toegang te verschaffen tot appartementencomplexen is er een Telelock centrale deurcontroller beschikbaar. Deze module koppelt uw bestaande toegangvoorziening met het Telelock beheerplatform. In het Telelock digitaal beheerplatform worden de toegangsrechten van hulpverleners uit de regio beheerd. Uniek voor het Telelock systeem is dat gegevens van elke gebruiker zijn geregistreerd in een afgeschermd deel van de betreffende zorgorganisatie. Daarmee wordt de toegang niet alleen beperkt tot 1-2 grote thuiszorgorganisaties, maar kunnen alle organisaties en hulpverleners toegang krijgen tot de centrale toegangsdeur, binnen de strenge veiligheids- en privacy-richtlijnen.
Ook voor mantelzorgers en leveranciers
Uniek aan Telelock is dat uw woningcorporatie ook digitale sleutels voor de centrale toegangsdeur kan uitgeven aan mantelzorgers en familie. Dat gaat via automatische koppeling met het Telelock slot van de eigen bewoner. Of u kunt direct digitale sleutels uitgeven aan mantelzorgers.
Beperkt het aantal sleutels of tags in omloop
U kunt ook leveranciers en aannemers (tijdelijk) toegangsrechten geven tot een centrale deur, zonder dat u een tag of sleutel moet uitgeven. Het werken met digitale sleutels houdt het uitgeven van tags en sleutels van een centrale deur beperkt.
Hiermee wordt Telelock een duurzame oplossing voor de veiligheid van uw bewoners en de vergrijzing in de maatschappij.
Voor andere bewoners verandert er niets
Telelock maakt gebruikt van bestaande toegangsvoorziening
Er wordt een Telelock elektronische deurcontroller gekoppeld aan de bestaande veilige elektronische toegang systemen van het complex. Deze controller koppelt het beveiligde digitale sleutelbeheer van Telelock aan de bestaande systemen, waardoor de hulpverleners die gebruik maken van een digitale sleutel van Telelock nu ook toegang hebben tot deze centrale toegangsdeur.
Digitale sleutels verhogen veiligheid van uw gebouw
Op deze wijze is het niet meer nodig dat er onveilige sleutelkluisjes worden gebruikt, waarvan niet bekend is wie er allemaal over de code beschikken en door wie en hoe deze sleutels gebruikt worden. Ook hoeven hulpverleners niet meer aan te bellen voor de buitendeur en hoeven bewoners om deze reden de buitendeur niet meer te openen voor de buurvrouw. En zo verhoogt het gebruik van Telelock de veiligheid voor alle bewoners.
Het bestaande elektronische systeem blijft volledig intact. Bewoners die geen zorg nodig hebben worden niet belast met andere sleutels of druppels.
U heeft alles goed geregeld, maar niet de zorgen.
U wordt aangesloten op het Telelock platform voor veilige toegang voor de zorg.
Dat is het grote voordeel van het aansluiten op het Telelock platform voor digitale toegang voor de zorg.
Voor uw eigen organisatie verandert er niets. Door het aanbrengen van een Telelock deurcontroller zijn uw centrale toegang systemen aangesloten op het Telelock platform. Alle hulpverleners die toegang nodig hebben tot uw bewoners krijgen toegang via het Telelock platform.
Wel de veiligheid, niet de zorgen
U heeft geen zorgen te maken over onderhoud, beheer van digitale toegangsrechten of 24/7 support voor het verlenen van toegang aan hulpverleners. Dat valt allemaal onder de verantwoordelijkheid van Telelock.
De eigen voordeur van de bewoner | vrije keuze
Toegang eigen woning voor de zorg regelen
Wanneer een bewoner zorg ontvangt van mantelzorgers en thuiszorgmedewerkers dan is deze zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van toegang voor hulpverleners tot de eigen woning. Daarnaast kan zorgpersoneel dan in actie komen na een persoonsalarm. Ook in dergelijke noodsituaties is een snelle toegang tot de woning essentieel.
Vrije keuze voor de bewoner
De bewoner bepaalt natuurlijk zelf hoe deze toegang voor de zorg wil regelen. Dat kan met een sleutelkluis of met een veilig elektronish slot. Telelock zet voor deze bewoners de verschillen op een rijtje.
Veel gestelde vragen over de centrale toegang
Gebruik van Telelock bij Archipel Thuis
Archipel Thuis werkt met elektronische sloten. Medewerkers kunnen daardoor indien nodig snel ter plaatse zijn. Zij hoeven niet eerst sleutels op te halen maar kunnen binnenkomen met de app op de telefoon. Cliënten bepalen zelf wie zij toestemming geven om binnen te komen. Ook woningcorporaties in de regio ondersteunen het Telelock systeem om de zorg toegang te verschaffen tot de centrale toegangsdeuren van appartementen waar cliënten wonen. Het elektronisch slot heeft het politie-keurmerk veilig wonen, SKG*** veiligheidskeurmerk en het WDTM keurmerk voor veilige woningtoegang voor de zorg. Daarmee is het Telelock slot veilig om hulpverleners snel toegang te bieden, maar ook een veilige oplossing tegen inbraak. De cliënten hoeven niet meer te kiezen voor een onveilige sleutelkluis die zichtbaar is aan de buitenkant van de woning.
Veel gestelde vragen over gebruik van Telelock bij Archipel Thuis
Maak uw gebouw rolstoelvriendelijk met Telelock
De Telelock afstandsbediening is uitermate handig voor gebruikers van een rolstoel, scootmobiel of rollator. bewoners kunnen zo eenvoudig een deur openen vanuit een rolstoel, scootmobiel of rollator. Met de Telelock afstandsbediening kunnen bewoners het Telelock elektronisch slot van de eigen woning of de centrale toegangsdeur van het appartementencomplex openen met een eenvoudige druk op de knop.
Als een centrale toegangsdeur is uitgerust met een Telelock deurcontroller kan elke bewoner de Telelock afstandsbediening gebruiken om de centrale voordeur op afstand te openen. De verhuurder heeft hier geen extra kosten aan.
Bewoners kunnen de Telelock afstandsbediening direct bij Telelock bestellen via het bestelformulier of als accessoire bij aanschaf van een elektronisch slot.
Onveilige sleutelkluisjes van bewoners
Vergroot de veiligheid voor alle bewoners
De situatie op de foto links komt ook steeds vaker voor. Bewoners worden door de zorg verplicht om toegang tot de woning te verlenen, en wordt verzocht een sleutelkluis te regelen. Buiten het feit dat het er zeer rommelig uitziet is dit met name zeer onveilig. Deze goedkope kluisjes met sleutels zijn binnen enkele seconden te kraken.
Dit is een zeer onveilige situatie, deze kluisjes zijn zo zwak dat je niet eens een code nodig hebt. Dit is niet alleen onveilig voor de eigenaar van de kluis, maar leidt ook tot onnodige onveiligheid in het gebouw.
Met Digitale toegang op de centrale toegangsdeur zijn sleutelkluisjes in de hal overbodig.
Met gedeeld digitaal sleutelbeheer van Telelock zijn sleutelkluizen in de hal niet meer nodig. Elke zorgorganisatie krijgt binnen het eigen beheerplatform veilige toegang voor de medewerkers tot de centrale toegangsdeur. De bewoner kan voor de eigen voordeur vaak nog kiezen voor een kluis of Telelock. De veiligheid van het gebouw nemet toe en de rommelige aanblik en schade door gebruik van persoonlijke kluisjes neemt af.
Sleutelkluis van de zorg voor centrale toegang
Iedere zorgorganisatie een eigen sleutelkluis bij de buitendeur
Op de foto links zie u een situatie waarbij er drie kluizen hangen voor drie zorgorganisaties met de sleutel van de centrale voordeur. Deze zullen ook alle drie een andere code hebben die bij een groot aantal mensen bekend is. Naast deze drie zorgorganisaties komen er wellicht nog vijf andere zorgorganisaties en hulpverleners, die op hun beurt de code weer van hun collega’s hebben ontvangen.
Zelfs als de codes maandelijks worden gewisseld zijn er van deze kluizen meer dan 100 personen die deze codes voor hun werk kennen. Deze methode wordt nog veel gebruikt en is niet praktisch en met name niet veilig.
Telelock maakt sleutelkluizen voor centrale toegang overbodig
Met gedeeld digitaal sleutelbeheer van Telelock is dit niet meer nodig. Zorgorganisaties in de regio ontvangen een organisatiesleutel, waarmee veilige toegang voor de medewerkers binnen het eigen beheerplatform wordt geregeld. Privacy van medewerkers is gewaarborgd en ook personeelsmutaties en roosterwisselingen kunnen worden verwerkt. Daarmee krijgen medewerkers met de App op hun smartphone eenvoudig toegang tot deuren voorzien van Telelock.
Montage Telelock motorcilinder op de voordeur van bewoner
De Telelock motorcilinder maakt gebruik van het bestaande slot. De cilinder van het slot wordt vervangen door een nieuwe cilinder met het Telelock motorslot. De installatie wordt door een vakkundig monteur uitgevoerd, om tot de juiste afstelling van het slot te komen.
Montage gebeurt uitsluitend met een schroevendraaier. De deur blijft geheel intact. Er zijn geen bouwkundige aanpassingen nodig.
Veel gestelde vragen over Telelock op de eigen voordeur
Montage Telelock deurcontroller op centrale toegangsdeur
Er wordt een Telelock elektronische deurcontroller gekoppeld aan de bestaande veilige elektronische toegang systemen van het complex. Deze controller koppelt het beveiligde digitale sleutelbeheer van Telelock aan de bestaande systemen. De installatie wordt door een vakkundig monteur uitgevoerd, om tot de juiste afstelling van het slot te komen.
Veel gestelde vragen over Telelock voor Centrale Toegangsdeur
Mantelzorgers en familie kunnen ook gebruik maken van Telelock
Met de Telelock service voor eigen gebruik van digitale sleutels kunnen bewoners niet alleen sleutels uitgeven aan de wijkzorg, maar ook persoonlijke digitale sleutels uitgeven aan mantelzorgers, de hulp of medewerkers van een zelfsturend wijkteam. Bovendien is de digitale sleutel van de eigen woning is gekoppeld aan de centrale toegangsdeur, zodat de hulpverlener ook toegang heeft tot het complex om hulp te verlenen.